2. Anežka Hošková

Hey Moon

Návrh sochy Hey Moon Anežky Hoškové pro zahradu Fyzikálního ústavu Akademie věd pracuje se zvláštním charakterem komplexu budov, který je jako mnoho dalších v oblasti Ořechovky postaven ve dvacátých letech volně ve stylu rondokubismu. Monumentální objekt se navíc vyznačuje specifickou kombinací historizujících i moderních prvků. Tyto okolnosti, společně s nepřístupností oploceného a střeženého areálu, se staly pro Anežku Hoškovou, umělkyni, žijící od narození na Ořechovce, inspirací pro vytvoření sochy fiktivních bytostí, které jsou s areálem Fyzikálního ústavu, v autorčiných osobních vzpomínkách tajemným a romantickým, nedílně spojeny.

Odmala žiju na Ořechovce a budova Fyzikálního ústavu v Cukrovarnické ulici pro mě byla vždycky místem, které mě fascinovalo a které bylo opředeno velkým tajemstvím. Se svými bránami, s celou svou zvláštní architekturou působí jako hrad, a když jsem jako malá chodila kolem, představovala jsem si, že se uvnitř skrývá kouzelná laboratoř nebo škola kouzel.
Dvě postavy na mé soše představují ptáky, ale jsou to ptáci s lidskou duší. Jsou to zakleté provinilé duše, přízraky, které se společně s romantickou vzpomínkou na tajemnou budovu vynořují v mé mysli. Při jejich kreslení jsem poslouchala svou oblíbenou píseň Hey Moon od Johna Mause, zpěváka, který by, se svým vzděláním a filosofickým přístupem, mohl v této magické škole-laboratoři klidně být učitelem nebo fantastickým vědcem.

Doménou Anežky Hoškové, žijící na Ořechovce v Praze 6, byla dosud především oblast fyzické i digitální malby a kresby vycházející z DIY estetiky a z reflexe postinternetové kultury. Čím dál častěji však své obrazy a kresby začleňuje také do objektových instalací a performativních akcí se subjektivně mystickými a rituálními obsahy. Kovová socha Hey Moon je prvním vstupem autorčiny spíše intimně založené tvorby do veřejného prostoru v podobě sochařské instalace. Inspiraci autorka čerpá ze současné hudby, literatury, filmů, či fashion tvorby. Její osobní umělecký styl lze definovat jako „nový romantismus“ 21. století.

Podle návrhu Anežky Hoškové zhotovila sochu Hey Moon firma sochaře Petra Demka DEMOWORKS Co., a za účinné konzultace děkujeme také Kateřině Žentelové a Janu Šolarovi z Ateliéru FAR.

Hey Moon

The design of a metal sculpture for the garden of the Institute of Physics of the Academy of Sciences works with the genius loci of the whole site, which, like many other buildings in the Ořechovka area and the whole of Prague 6, was built in the 1920s in the style of Rondocubism. The shapes typical of this architecture form the backdrop for almost all of the artist’s life and closely correspond to the morphology of her current artistic work. This factor is also one of the keys to the first entry of the artist (until now mainly a painter) into public space in the form of a sculptural installation.

2. Anežka Hošková

Hey Moon

Návrh sochy Hey Moon Anežky Hoškové pro zahradu Fyzikálního ústavu Akademie věd pracuje se zvláštním charakterem komplexu budov, který je jako mnoho dalších v oblasti Ořechovky postaven ve dvacátých letech volně ve stylu rondokubismu. Monumentální objekt se navíc vyznačuje specifickou kombinací historizujících i moderních prvků. Tyto okolnosti, společně s nepřístupností oploceného a střeženého areálu, se staly pro Anežku Hoškovou, umělkyni, žijící od narození na Ořechovce, inspirací pro vytvoření sochy fiktivních bytostí, které jsou s areálem Fyzikálního ústavu, v autorčiných osobních vzpomínkách tajemným a romantickým, nedílně spojeny.

 

Odmala žiju na Ořechovce a budova Fyzikálního ústavu v Cukrovarnické ulici pro mě byla vždycky místem, které mě fascinovalo a které bylo opředeno velkým tajemstvím. Se svými bránami, s celou svou zvláštní architekturou působí jako hrad, a když jsem jako malá chodila kolem, představovala jsem si, že se uvnitř skrývá kouzelná laboratoř nebo škola kouzel.
Dvě postavy na mé soše představují ptáky, ale jsou to ptáci s lidskou duší. Jsou to zakleté provinilé duše, přízraky, které se společně s romantickou vzpomínkou na tajemnou budovu vynořují v mé mysli. Při jejich kreslení jsem poslouchala svou oblíbenou píseň Hey Moon od Johna Mause, zpěváka, který by, se svým vzděláním a filosofickým přístupem, mohl v této magické škole-laboratoři klidně být učitelem nebo fantastickým vědcem.


Doménou Anežky Hoškové, žijící na Ořechovce v Praze 6, byla dosud především oblast fyzické i digitální malby a kresby vycházející z DIY estetiky a z reflexe postinternetové kultury. Čím dál častěji však své obrazy a kresby začleňuje také do objektových instalací a performativních akcí se subjektivně mystickými a rituálními obsahy. Kovová socha Hey Moon je prvním vstupem autorčiny spíše intimně založené tvorby do veřejného prostoru v podobě sochařské instalace. Inspiraci autorka čerpá ze současné hudby, literatury, filmů, či fashion tvorby. Její osobní umělecký styl lze definovat jako „nový romantismus“ 21. století.

 

Podle návrhu Anežky Hoškové zhotovila sochu Hey Moon firma sochaře Petra Demka DEMOWORKS Co., a za účinné konzultace děkujeme také Kateřině Žentelové a Janu Šolarovi z Ateliéru FAR.

(dosud především malířky) do veřejného prostoru v podobě sochařské instalace.

Hey Moon

The design of a metal sculpture for the garden of the Institute of Physics of the Academy of Sciences works with the genius loci of the whole site, which, like many other buildings in the Ořechovka area and the whole of Prague 6, was built in the 1920s in the style of Rondocubism. The shapes typical of this architecture form the backdrop for almost all of the artist’s life and closely correspond to the morphology of her current artistic work. This factor is also one of the keys to the first entry of the artist (until now mainly a painter) into public space in the form of a sculptural installation.